over markhorst

Meer dan klaar voor de dag van morgen

We geloven in een multidisciplinaire aanpak van iedere e-installatie. Van woonhuis tot omvangrijk utiliteitsproject – hoe groot of klein ook, er schuiven altijd verschillende specialisten aan. Alleen zo vinden we de oplossing die optimaal aansluit. Compleet en toekomstbestendig. Lees meer

geschiedenis

Markhorst is tegenwoordig heel wat meer dan het installatiebedrijf dat Toon en Loes Markhorst in 1983 oprichtten. Lees meer



1983 / Recessie biedt kansen.
Aan het begin van de jaren ‘80 bevond Nederland zich in een diepe recessie, met veel werkeloosheid tot gevolg. Iedereen had het zwaar en bedrijven werden gedwongen om te saneren, met massaontslagen tot gevolg. Dit overkwam ook onze oprichter Toon Markhorst. Na zijn ontslag begon hij in 1982 voor zichzelf. Er moest brood op de plank komen voor zijn gezin en thuiszitten in de WW was niets voor Toon. Een Ford Fiesta werd zijn bedrijfswagen, de garage diende als werkplaats en opslag. De vrouw van Toon, Loes Markhorst, nam alle administratieve taken op zich en was vanaf dag één betrokken bij het bedrijf. Met de stoute schoenen aan ging Toon van deur tot deur, met een simpele vraag: mag ik een offerte maken?
Dag en nacht aan het werk.
Ondanks de zware economische tijden had Toon al snel niet te klagen over werk. Er kwam brood op de plank en dat gaf hem rust. Die rust was een relatief begrip, want er moest dag en nacht gewerkt worden om zijn groeiende klantenbestand tevreden te houden. Daarnaast moest hij ook zorgen voor een bepaalde vorm van continuïteit, daarom ging hij in de avonduren nog steeds van deur tot deur, met dezelfde simpele vraag.
Personeel in dienst.
In een tijdsbestek van 3 jaar had hij zoveel werk en kwam hij ook binnen de aannemerij in beeld. ‘Eenpitter Toon’ kon het werk alleen niet meer aan en daarop besloot hij om personeel in dienst te nemen; een monteur. Verder veranderde er niet veel. Er werd nog steeds gewerkt vanuit de garage en het beleef bij 1 bedrijfswagen.
1992 / De groei ging door.
Na enkele jaren stonden er 3 bedrijfswagens voor de deur en waren er inmiddels ook 3 werknemers in dienst. Het volgende probleem diende zich aan; de garage werd te klein. Er moest gebouwd worden. Toon koos voor nieuwbouw op het industrieterrein. In het jaar 1992 kreeg hij de financiering rond en werd er gestart met de bouw. Nog steeds zijn wij actief vanuit deze locatie.
Een bedrijfspand.
In de optiek van Toon was er niet eens zoveel veranderd. Natuurlijk had hij meer ruimte en mogelijkheden. Maar in de kern was Markhorst nog steeds een relatief kleine e-installateur. De praktijk bracht wat anders. De uitstraling van het bedrijf veranderde wel degelijk. Markhorst leek opeens een veel groter bedrijf en hierdoor kwamen er ook steeds grotere en complexere aanvragen binnen. Gemeentes, (grote) bedrijven, iedereen wist Markhorst te vinden. De administratieve kant van het bedrijf groeide mee. Daarom werd het team op kantoor ook uitgebreid voor de facturering en andere administratieve werkzaamheden. Ondertussen bleef het aantal monteurs in de buitendienst groeien en werd ‘beveiligingstechniek’ met Technisch Beheerder Willibrord van Sambeeck een kernactiviteit binnen Markhorst.
1995 / Markhorst als familiebedrijf.
In 1995 kwam zoon Edwin als hulpmonteur in het bedrijf. Hij werd direct voor de leeuwen gegooid en draaide volledig mee. Zijn werkzaamheden bestonden vooral uit het boren van gaten en leidingen leggen. Iets waar Edwin vandaag de dag nog steeds met gepaste trots over spreekt. Hij kent het klappen van de zweep en weet uit ervaring wat er gevraagd wordt in de praktijk. Na 3 jaar maakte Edwin de volgende stap, hij werd zelfstandig monteur én begon met het opzetten van een serviceafdeling binnen Markhorst.
Edwin maakt stappen.
In de loop der jaren begon Edwin ook een eigen netwerk op te bouwen en werd hij meer en meer gezien als de ‘volgende generatie’ binnen het familiebedrijf Markhorst. Hij werd gevraagd om mee te denken over nieuwbouwprojecten en domotica, begon met het uitwerken van technische tekeningen en offertes en verzorgde de planning voor de serviceafdeling. Van 5 dagen buitendienst ging hij al snel naar 2 dagen en nog sneller naar 5 dagen ‘op kantoor’. De planning werd volledig door hem overgenomen. Nu jaren later valt het hem pas op dat hij altijd de storingsdiensten moest draaien. Dit deed hij er in die jaren gewoon bij. Grote voordeel: Edwin leerde nog meer mensen kennen en omdat hij service -toen al- enorm belangrijk vond, loste hij problemen op voor klanten. Iets wat toen al werd gewaardeerd en waar hij vandaag de dag nog steeds de vruchten van plukt. Het aantal monteurs bleef in deze periode alsmaar groeien.
1998 / Een groter familiebedrijf.
Jeroen Markhorst (Toon & Loes hun jongste zoon), was al een tijdje parttime werkzaam binnen het bedrijf, toen hij in 1998 fulltime aan de slag ging bij Markhorst. Met zijn achtergrond als bedrijfskundige en praktijkervaring binnen inkoop, administratie en P&O, werd Jeroen al snel een onmisbare schakel. De organisatorische groei van het bedrijf bleef achter of was simpelweg niet bij te benen. Jeroen nam dit op zich en wist binnen no-time automatiseringsprocessen en uitbreidingen te implementeren. De verdeling was dan ook al snel duidelijk. Edwin zijn focus lag op de operationele werkzaamheden, terwijl Jeroen Markhorst vooral bezig was met de organisatie van het bedrijf en met zijn werkzaamheden als Technisch Beheerder binnen Markhorst Beveiligingstechnieken. Deze werkzaamheden nam hij over van Willibrord van Sambeeck na diens vertrek. Hierbij werkte hij nauw samen met Projectleider Jeroen Heesters. In enkele jaren groeide het personeelsbestand van 16 naar 20 en vervolgens waren er in het jaar 2014 maar liefst 40 werknemers in dienst.
2014 / Een keiharde klap.
Na jaren van succes en groei, stond Markhorst in 2014 letterlijk stil. Geheel onverwacht en plotseling komt Jeroen Markhorst te overlijden. De klap is -zowel privé als zakelijk- enorm. In enkele jaren heeft Jeroen zich opgewerkt tot een onmisbare schakel binnen Markhorst. Maar dit verbleekt bij het persoonlijke verdriet en leed dat zijn overlijden tot gevolg heeft. Het familiebedrijf Markhorst werd in haar hart geraakt.
We moeten door.
De klap was groot, het verdriet nog groter. Maar toch weet iedereen zich te herpakken. Immers was Jeroen volop bezig geweest met het verbouwen van het bedrijf. Er was ruimte te kort, door de blijvende groei. Daarnaast wist hij de organisatie in een enkele jaren naar een veel hoger niveau te tillen. Een fundament voor de toekomst werd door hem gelegd. Alleen daarom al moest Markhorst door. In het jaar 2014 werden bijvoorbeeld de werkzaamheden op het gebied van beveiliging ondergebracht binnen een eigen BV (Markhorst Beveiliging). Dit is iets wat er al een tijdje aan zat te komen want met de ‘beveiligingstak’ maakte Markhorst snel naam.
Keuzes maken.
Door het overlijden van Jeroen werd Edwin gedwongen om een keuze te maken: operationeel actief of een primaire focus op de organisatie. Na wikken en wegen en veel gesprekken met directbetrokkenen nam Edwin het besluit om op de stoel van Jeroen Markhorst plaats te nemen. Hij voerde opnieuw organisatorische veranderingen door en er werden meer projectleiders aangenomen. Vanaf dit moment stapte Edwin volledig uit het operationele.
Groei zonder grenzen.
Met Edwin aan het roer en het stevige fundament dat door Jeroen Markhorst is gelegd, groeit Markhorst door naar 50 werknemers in 2018. Het overlijden van Jeroen Markhorst liet ook de kracht van het familiebedrijf Markhorst zien. Werknemers gedroegen zich als familie en hielden het bedrijf in een extreem lastige periode met tomeloze energie overeind. Iets waar zowel Toon en Loes als Edwin vandaag de dag nog steeds enorm trots op zijn.
2019 / Markhorst sluit beter aan.
Medio 2019 komt intern het besef dat het tijd is voor een volgende -grote- stap. Zowel op organisatie- als communicatieniveau. Daarom wordt de organisatiestructuur aangescherpt en wordt ingezet op verdere digitalisering en optimalisatie. Iedereen op de juiste plek en focus op effectiviteit en efficiency. Jeroen Heesters maakt promotie en verruild zijn functie als Accountmanager voor die van Directeur Beveiliging. Op het gebied van communicatie neemt Markhorst een reclamebureau in de arm. Het bureau gaat aan de slag met de herpositionering en rebranding van ‘het merk’ Markhorst. Met een krachtige nieuwe merkbelofte (Markhorst Sluit beter aan) wordt in de rebranding alles aangepakt. Het nieuwe Markhorst gaat live in oktober 2020. Met een tip van de sluier kunnen we nu al zegen dat december 2020 in het teken staat van het sluitstuk van de rebranding. Een big-bang volgt. Het doel van Markhorst voor de komende jaren is helder: het claimen van een unieke positie op de markt, als een e-installateur waar niemand omheen kan.