Leerlingbegeleider bij Markhorst: Het enthousiasme voor techniek aanwakkeren

7 januari 2025

Bij Markhorst speelt leerlingbegeleiding een cruciale rol in het aantrekken, begeleiden en motiveren van nieuwe generaties monteurs. We spraken Harm Oosterbosch (Leerlingbegeleider), die niet alleen stagiaires en BBL-ers ondersteunt in hun technische ontwikkeling, maar ook fungeert als mentor, motivator en natuurlijk collega. Harm vertelt over zijn ervaringen, uitdagingen en toekomstplannen.

Een veelzijdige functie met impact

“Mijn functie als leerlingbegeleider houdt in dat ik alle stagiaires en leerlingen begeleid tijdens hun tijd bij Markhorst,” vertelt hij. “Van het helpen met schoolverslagen tot het plannen en afnemen van beoordelingen; ik ben hun aanspreekpunt. Vragen, problemen of begeleiding; ze weten dat ze altijd bij mij terecht kunnen.”

Hoewel zijn hoofdtaak servicemonteur is, blijft hij altijd bereikbaar als leerlingbegeleider. “Voorheen zat ik op kantoor, maar ik ben weer de baan op gegaan want dat bevalt me beter. Op donderdag ben ik op kantoor en ’s ochtends richt ik me volledig op de leerlingen. Deze combinatie maakt het werk afwisselend en leuk. Het is fijn om te zien hoe de stagiaires zich ontwikkelen en uiteindelijk vaste collega’s worden.”

Het belang van motivatie en begeleiding

Het enthousiasmeren van jongeren voor techniek staat centraal. “Ik vind het geweldig als stagiaires het hier goed naar hun zin hebben en soms zelfs besluiten om na hun opleiding bij ons te blijven werken. Zo heeft iemand onlangs zijn opleiding omgezet naar een BBL-traject, omdat hij graag werkend wilde leren.”

Het begeleiden van leerlingen vraagt soms extra inzet. “Sommige jongens moet je echt motiveren, maar het is fantastisch als het kwartje uiteindelijk valt. Je ziet ze groeien: van stagiaires tot zelfstandige monteurs. Een paar van hen zijn nu zelfs mijn directe collega’s en dat maakt het extra bijzonder. Je ziet hoe ver ze zijn gekomen.”

Waarom Markhorst investeert in jongeren

In een uitdagende arbeidsmarkt is het opleiden van eigen monteurs essentieel. “Door te investeren in leerlingen zorgen we voor een gezonde instroom van jonge mensen in het vak. De Markhorst Connect Academy speelt hierin een grote rol met modules die worden gegeven door ervaren monteurs. Dit alles draagt bij aan de toekomst van ons bedrijf.”

Wat leerlingen teruggeven

De waardering van leerlingen is groot. “Het mooiste is als je merkt dat ze echt dankbaar zijn. Soms moet ik flink achter ze aan zitten, bijvoorbeeld met huiswerk, maar uiteindelijk waarderen ze het dat ik hen help. Zo begeleid ik een Poolse leerling met zijn taalvaardigheid, wat niet altijd makkelijk is, maar hij is dankbaar voor de ondersteuning.”

Harm wil zich niet opstellen als ‘leraar’, maar als collega. “Het helpt niet als ik boven hen sta. Ik probeer ze te motiveren en geef ze verantwoordelijkheid. Het zijn vaak jonge gasten die nog leren wat het betekent om zelfstandig te zijn. Maar als ze eenmaal volwassen worden en echte monteurs zijn, dan zie je hoe ver ze gekomen zijn. Dat geeft mij energie.”

De toekomst van leerlingbegeleiding bij Markhorst

De leerlingbegeleiding is de laatste jaren steeds professioneler geworden. “Het bedrijf is gegroeid en er is nu meer aandacht voor begeleiding. We zijn bezig om vaste monteurs te koppelen aan leerlingen, zodat ze continuïteit en persoonlijke aandacht krijgen op de werkvloer. Dit helpt om een betere band op te bouwen en gericht feedback te geven.”

Daarnaast wordt er gewerkt aan verbeterde beoordelingsmethodes. “We ontwikkelen een formulier waarmee we de voortgang van leerlingen nauwkeurig kunnen volgen. Dit bespreken we meerdere keren per jaar, zodat we tijdig kunnen bijsturen. Het doel is om de begeleiding nog beter te maken en de jongens enthousiast te houden.”

Kansen en ambities

Voor de toekomst ziet hij veel mogelijkheden. “We willen de samenwerking tussen de leerlingbegeleiding en de Markhorst Connect Academy verder uitbreiden. Ook werken we aan meer structurele feedbackmomenten en betere begeleiding op de werkvloer. Het doel is om een omgeving te creëren waarin leerlingen zich blijven ontwikkelen en hun plek vinden binnen Markhorst.”

Met deze passie voor begeleiding en techniek draagt hij bij aan de toekomst van het bedrijf. “Het is mooi om mijn ervaring door te geven en een nieuwe generatie monteurs klaar te stomen. Ze zijn nog steeds hard nodig.”